December 2002

1 december

De volgende stap is het inbouwen van het differentieel. Het differentieel had ik al eens met een hogedrukspuit schoongemaakt, maar voordat er een primer op kan moet al het aluminiumoxide er ook af. Niet zo'n uitdagende taak, eindeloos met de staalborstel poetsen om 'm een beetje schoon te krijgen.

 

5 december

's Morgens héél erg vroeg op, we gaan vandaag naar Engeland. Enerzijds om te Christmas shoppen, maar vooral ook om naar de Westfield Fabriek te gaan. We vliegen met Easy Jet naar London Luton, waarna we onze reis vervolgen per bus. In Birmingham hebben we een hotelletje en een huurauto geboekt. We blijven twee nachten in Birmingham, daarna gaan we nog twee dagen naar Londen. Birmingham verrast ons, wat een leuke stad!!

 

6 december

Bezoek aan de Westfield fabriek!! Precies om 10:00 uur, na een forse speurtocht door het drukke engelse verkeer rijden we het fabrieksterrein op. We worden ontvangen door John Mos, een van de verkoopmedewerkers van Westfield. John zet direct een TV aan waarop we een stukje van "A race car is born" kunnen zien. Later laat hij ons het item over de XTR2 bij Top Gear zien.

Na deze introductie bezoeken we de fabriekshallen. In de assemblage ruimte gebeurt eigenlijk niet zo veel, ze zijn net vandaag de vloer aan het schilderen. We krijgen ook de ontwikkelafdeling te zien, deze wordt vandaag gebruikt om de spullen uit de assemblage ruimte in op te slaan. In de andere hal wacht ons een verassing, we kunnen het prototype van de Duratec auto zien. De auto die hier staat heeft floor mounted pedals ( in tegenstelling tot de mijne), en is voorzien van Jenvey throttle bodies. Beetje raar, de injectoren van het Duratec blok worden niet meer gebruikt, de gaten voor de injectoren zijn gewoon afgestopt. In de throttle bodies zitten de standaard Jenvey injectoren. De ECU ontbreekt, dus de auto loopt niet ("Ik durf 't bijna niet te vragen..."). De auto zoals die hier staat levert een slordige 200 Pk, evenveel als de 3.9 V8. John verteld ons dat de enige Duretec uitlaat op deze auto zit. De bak komt uit een Ford Transit, past 1 op 1. De eerste versnelling is wel wat kort, de MT75 heeft de voorkeur.

Verder krijgen we te zien hoe de frames gemaakt worden. Twee dagen werk om zo'n frame in elkaar te lassen. Als laatste spreken we de details door over de mogelijkheden voor het interieur. Voor de nog ontbrekende én een aantal nieuwe onderdelen vervoegen we ons bij de onderdelen afdeling. We spreken daar nog een andere Westfield klant die net die morgen zijn auto op komt halen. Ik kan me heel goed voorstellen hoe hij zich voelt.

 

8 December

Schokbrekers exporteren! Omdat de schokbrekers veel zwaarder waren dan dat we verwacht hadden werden ze verdeeld over de ‘incheck’ bagage en de handbagage (Marieke's handtas…). Op het moment dat we door de metaal detector moesten realiseerde ik me dat we wel de papieren nagelvijlen uit mijn handtas hadden gehaald maar deze moordwapens in de handtas hadden gelaten….

 De man achter de röntgenapertuur vroeg me of ik wist wat ik in mijn handtas had. Ik melde hem vrolijk dat het schokbrekers waren. Toen hij zei dat ze welk erg zwaar waren heb ik hem (blond als ik ben) aangegeven dat de echt zware (de achterschokbrekers) ingecheckt waren. Ik denk dat de goede man zo verbaasd was van mijn domheid dat hij me doorliet.

 

 

We zijn weer terug in Nederland, met de spullen die we uit Birmingham mee hebben genomen. Direct aan de slag, we kunnen weer een paar grote stappen maken. Als eerste monteer ik de schokbrekers aan de voorkant. De foto hier rechts is van een latere datum, op de remschijven kom ik straks nog terug.

 

17 december

Na eindeloos schoonmaken van het differentieel en de versnellingsbak is het vandaag dan eindelijk zover dat beide in de hammerite staan en (bijna) droog zijn. Hoog tijd om het differentieel te monteren. Uit Engeland heb ik nog wat ontbrekende delen van de achterwielophanging meegenomen (de rose joints ontbraken in de kit), dus ik kan 't helemaal afmaken.

 

De assen van de Scorpio worden niet gebuikt. Westfield levert twee ongelijke assen; het differentieel zit niet in het midden !! Met de uit Engeland meegenomen schokbrekers kan het geheel afgemonteerd worden. Op de foto is de brandstoftank ook te zien. De tank heb ik direct met de kit besteld, hij ligt hier los op het achterframe, om even te zien hoe 't wordt.

 

22 december

De kerstvakantie breekt aan, veel tijd om verder aan de Westfield te werken dus !! Van m'n werk leen ik een motortakel. Met dit ding hoop ik de motor die een dezer dagen binnen moet komen in de auto te hijsen. De webcam nam net op het moment dat we de motortakel naar binnen reden deze foto.

 

 

23 december

Speciaal voor de kerstdagen wordt ook de Westfield opgetuigd. Mijn zwager John komt met Christien en hun kinderen op bezoek. Hij is helemaal enthousiast; twijfelt nog tussen een Ultima en een GTM Libra.  Kom op John, gewoon bestellen zo'n ding !! (doe de GTM maar...)

 

 

30 december

Vandaag monteerden we de versnellingsbak (voor de eerste, maar zeker niet de laatste keer). Zoals je op de foto kunt zien is de bak behoorlijk opgeknapt van de schilderbeurt. Op deze foto zijn ook de koperen brandstofleidingen goed te zien.